همشهری آنلاین: آئین رونمایی از کتاب «روشنای علم»؛ مجموعه بیانات مقام معظم رهبری پیرامون دانش و تولید علم امروز 29 آبان‌ماه در آخرین روز هفته کتاب با حضور آیت‌الله‌العظمی مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و تنی چند از علما، فضلا و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در این مراسم که با حضور آیت‌الله‌العظمی مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و تنی چند از علما، فضلا و اندیشمندان حوزه و دانشگاه برگزار شد، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جایگاه علمی مقام معظم رهبری هنوز در جهان شناخته نشده است، اظهار کرد: اگر نهادهای فرهنگی به ترجمه آثار مقام معظم رهبری بپردازند، این مهم در سرتاسر جهان اتفاق خواهد افتاد.

حسینی با تأکید بر ترجمه کتاب «روشنای علم» توسط معاونت فرهنگی وزارت ارشاد عنوان کرد: قبل از رونمایی از این کتاب باید تبیین شود که بیانات معظم‌له چه تأثیری در فضای کشور داشته است. کشور عزیز ما ایران کشوری است که جای جای آن از مباحث سیاسی خالی نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب به‌طور متوسط هر سال یکبار در کشور شاهد انتخابات بوده‌ایم، اذعان کرد: دانشگاه‌ یکی از فضاهایی است که از قبل از پیروزی انقلاب در مسائل سیاسی نقش اساسی داشته و بعد از انقلاب نیز گاه دانشگاه مرکز افراطی مباحث سیاسی گشته است که البته نمی‌توان گفت که سیاست در دانشگاه نقش نداشته باشد.

وی افزود: البته در میان جریان‌های سیاسی موجود در دانشگاه‌ها افرادی از قشر دانشجو و استاد قابل شناسایی هستند که با وابستگی به فرقه‌های خارج از کشور سعی در متشنج کردن فضای دانشگاه‌های جامعه دارند. این افراد با آموزش در خارج از کشور سعی در به چالش کشیدن مسائل داخل کشور دارند.

حسینی با بیان اینکه این افراد عده‌ای اندک اما با صدایی بلند هستند، افزود: برخی از نشریاتی که در دست این افراد است، دائماً به مباحث داغ سیاسی می‌پردازند. در این میان رهبر معظم انقلاب با حضور در دانشگاه‌های کشور و تأکید بر اهداف بلندمرتبه دانشگاهی، سند چشم‌انداز و نقشه جامع علمی کشور در اهداف کلی دانشگاه‌ها نقش مؤثر و به‌سزایی را ایفا کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سند جامع علمی کشور برای برخی دست نایافتنی بود، اذعان کرد: همت بلند علمی در کشور با تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ایران باید به رتبه اول در منطقه دست یابد، آغاز شد، در حالی‌که این عمل از دید برخی از افراد قابل اجرا نبود.

حسینی با بیان اینکه رهبر انقلاب تأکید بر کسب رتبه‌های برتر جهانی را از سوی اندیشمندان جوان ایران اسلامی دارند، خاطرنشان کرد: از نگاه مقام معظم رهبری اندیشمندان ما باید با افق دیدی وسیع حتی در 50 سال آینده به کسب رتبه‌های برتر جهان نایل شوند. این تأکیدات باعث شد که حتی در میان نیروهای نظامی نیز افراد به تکاپو بیفتند و افرادی همچون سردار شهید حسن تهرانی‌مقدم به جامعه علمی کشور عرضه دارند.

وی در پایان سخنانش به تشکیل بنیاد نخبگان به دستور مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: تشکیل بنیاد نخبگان به دستور معظم‌له نشان‌دهنده تأکید ایشان بر پیشرفت علمی کشور است. در هفته کتاب هزاران برنامه در سرتاسر کشور اجرا شد که یکی از آنها برپایی هزار نمایشگاه کتاب در سراسر کشور بود، اما این برنامه از معنویت و نورانیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است. امید است که این برنامه‌ها در جهت بالا بردن سطح میانگین مطالعه در کشور تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

در این مراسم همچنین واعظ‌‌‌زاده، رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به سیر روند حکومت‌ها در تاریخ، اظهار کرد: در طول تاریخ دانشمندان و بزرگان علم به‌ندرت در مناصب بالای حکومتی قرار گرفته‌اند که در این میان می‌توان به بلغ بیک، دانشمند مشهور سلسله تیموریان، بیکن، نخست وزیر انگلستان که در کنار دکارت از جمله فلاسفه درجه اول علم محسوب می‌شود و همچنین رئیس جمهور هند که از جمله دانشمندان طراز اول انرژی هسته‌ای در دنیا به‌حساب می‌آید اشاره کرد.

واعظ‌‌‌زاده با اشاره به افلاطون و مباحثی که وی در رابطه با سیاست و حکومت مطرح کرده است، ادامه داد: حتی افلاطون که به مباحث حکومت و مدینه فاضله می‌پردازد، عنوان می‌کند که تحقق حکومتی که در آن دانشمندان در رأس حکومت باشند، بسیار بعید است. در این میان حتی بیکن که به طرح نظریه در راستای ایجاد مدینه فاضله با حضور اندیشمندان می‌پردازد، هنگامی‌که خود وارد حکومت می‌شود و زمام کار را در دست می‌گیرد، پس از مدتی با آبروریزی حکومت را به دیگری واگذار می‌کند.

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه آرمان حکومتی تنها در زمان پیامبران و ائمه معصومین(ع) اتفاق افتاده است، اظهار کرد: در تاریخ بشریت تنها جمهوری اسلامی توانسته این آرمان را تحقق بخشد و بعد از گذشت بیش از سی سال از پیروزی انقلاب با اقتدار هرچه تمام‌تر الگوی صحیح به دنیا عرضه کرده است، الگویی که در آن شخص اول مملکت باید فردی دانشمند باشد و توسط عده‌ای دانشمند انتخاب شود.

واعظ‌زاده با بیان این‌که نظام جمهوری اسلامی یک نظام حکیمانه است و حکمت‌پروری و حاکمیت حکمت باید در کل نظام محقق شود، گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود به سه‌گانه علم، تفکر و معنویت اشاره دارند که یک جامعه بدون این سه عنصر پیشرفت نمی‌کند. فکر ریشه و مقدمه علم است و باید تلاش کرد تا بذر فکر به علم تبدیل شود.

وی با بیان اینکه معنویت مقصد و مقصود علم است، ادامه داد: علم بدون معنویت علمی است که مقصد ندارد و روشنگر نیست. این علم علمی خشک و بی‌روح است. علم‌جویی با حیرت توأم است، اما دانشمندی که علم بدون معنویت را جستجو می‌کند، دائماً درحیرت می‌ماند و به ذکر و آرامش نمی‌رسد. 

کد خبر 151685
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز